Jumat, 20 Juni 2008

Tumbuhan pahlawan seksual - Tongkat Ali



HABBAT`S X PLUS MENGANDUNG TONGKAT ALI OLEH KARENA ITU INSYA ALLAH DENGAN HABBAT`S X PLUS SEGALA KELUHAN SEKSUAL BISA DIATASI. AMIN.
HABBATUSSAUDA OBAT SEGALA MACAM PENYAKIT KECUALI KEMATIAN (HR. BUKHARI MUSLIM) MADU OBAT YANG MENYEMBUHKAN BAGI MANUSIA (QS: AN-NAHL: 69) PEMESANAN DAN KONSULTASI HUBUNGI BIN MUHSIN DI HAP: 085227044550 / 021-91913103 email / YM : binmuhsin_group@yahoo.co.id

Pokok tongkat ali boleh mencapai ketinggian sehingga 10 m di dalam rimbunan hutan tanah rendah. Biasanya, daunnya rimbun pada hujung batang. Kebanyakan pokok ini tidak bercabang, kalau bercabang pun terlalu sedikit iaitu satu atau dua cabang sahaja. Bunganya tersusun padat pada tangkai yang bercabang, yang keluar dari pangkal daun.

Tumbuhan ini amat popular di kalangan masyarakat setempat kerana fungsi afrodisiaknya. Walaupun secara tradisinya akar digunakan untuk tujuan ini, namun kini batang dan daun juga menjadi barangan ubatan yang dijual kerana permintaan tempatannya yang tinggi. Tongkat ali juga digunakan dengan meluas sebagai tonik. Kadangkala ia dirujuk sebagai ‘ginseng Malaysia’. Tumbuhan ini juga digunakan bagi meghilangkan rasa sakit-sakit tulang dan gatal-gatal. Juga ia digunakan bagi merawat jaundis, bengkak berair (edema), demam, cirit-birit, ketidakbolehcernaan, sakit pinggang dan berak berdarah.

Terdapat kira-kira 200 produk tongkat ali di pasaran tempatan. Kebanyakannya tertumpu kepada ciri-ciri aprodisiaknya. Tongkat ali juga digunakan bersama-sama produk herba yang lain bagi mengubati radang sendi (arthritis), sakit reumatik, kembung dan sebagai tonik herba. Pengeluaran tongkat ali secara komersial masih di peringkat awal. Kebanyakan bahan mentah yang digunakan dalam penyediaan herba, masih dipungut dari hutan.


HABBATUSSAUDA OBAT SEGALA MACAM PENYAKIT KECUALI KEMATIAN (HR. BUKHARI MUSLIM) MADU OBAT YANG MENYEMBUHKAN BAGI MANUSIA (QS:AN-NAHL: 69) UNTUK PEMESANAN HUBUNGI BIN MUHSIN HP:085227044550 / 021-91913103 EMAIL /YM : binmuhsin_group@yahoo.co.id friendster: ujang_bmz@yahoo.co.id
===

Tidak ada komentar:

Posting Komentar